X
تبلیغات
تحلیل جامع و کامل درباره تمركز/ توجه
منوی اصلی
عضویت سریع

قوانین سایت

کد امنیتی :

ورود کاربران
نام کاربری:
رمز عبور :

موضوعات سایت
موضوعات سایت
آمار وبلاگ
» افراد آنلاین : 1
» بازدید امروز : 9
» بازدید دیروز : 0
» هفته گذشته : 37
» ماه گذشته : 229
» سال گذشته : 325
» کل بازدید : 325
» کل مطالب : 12
» نظرات : 0
درباره وبلاگ

مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
آرشيو مطالب
نظر سنجی
چت باکس



پشتیبانی

RSS


POWERED BY
blogmehr.ir
تبلیغات
تحلیل جامع و کامل درباره تمركز/ توجه


دانلود پایان نامه ارشد

تمركز/ توجه

بسياري از روانشناسان ترجيح مي دهند كه به جاي بحث كردن درباره تمركز درباره توجه صحبت كنند. در واقع از اين طريق يك ويژگي مهم تمركز را نشان مي‌دهند كه عبارت است از:

تمركز شما هرچه خوب ودقيق باشد، تا زماني كه در جهت صحيح هدايت نشود، ذره‌اي مفيد نخواهد بود.

اين امر بسيار واضح به نظر مي رسد و هرچند كه اكثر ورزشكاران مي دانند توجه خود را بر چه چيز متمركز كنند، اما براي توضيح بيشتر، خوب است به سوالهاي زير پاسخ دهيم:

1- آيا پيش آمده است كه در موقعيت برنده شدن، حريف به شما رسيده باشد؟

2- آيا هرگز آن قدر عصبي شده ايد كه بر سطح عملكردتان در يك مسابقه بزرگ اثر گذاشته باشد؟

3- آيا در يك مسابقه، هرگز آن قدر عقب افتاده ايد كه بالاخره تسليم شويد؟

4- آيا هرگز در موقعيتي قرار گرفته ايد كه امكان برد و باخت تان نصف به نصف بوده باشد؟

اگر به يكي از سوالهاي فوق پاسخ “بله” داده ايد، احتمالاً در تمركز شما مشكلي وجود داشته است. اما، پيش از پرداختن به اين بحث بايد ديد كه وجه مشترك اين موقعيتهاي نسبتاً متفاوت چيست؟

پاسخ به اين سوال، در زمينه “توجه” نهفته است؛ يعني بايد ديد كه شما برچه چيزي تمركز كرده بوديد كه نبايد مي كرديد.

(وينتر، مارتين، 1379، ص83)

نتيجه نهايي

در عمل، كامپيوتر مغز شما در طول مسابقه در حال محاسبه برنده شدن يا بازنده شدن شما بوده است. اين پديده شبيه به اين است كه قمار بازي امكان پيروزي يا شكست يك اسب ويژه را در يك مسابقه اسبدواني بررسي كند، اما كسي نتواند به اسب بگويد كه بدون چنين محاسبه‌اي به ميدان برود و بهترين عملكرد خودش را نشان دهد.

وقتي ورزشكاران فكر مي كنند كه بازي را مي برند، تلاششان آهسته مي شود و زماني كه نگران باخت مي شوند، بيشتر اشتباه مي كنند. آشفته شدن به خاطر تصميم‌گيري داوران كه ممكن است مانع از پيروزي شود نيز به مشكل مي افزايد.

راه حل اين مشكل زياد هم ساده نيست؛ ولي بسياري از كارشناسان معتقدند كه براي از بين بردن اين مشكل، نخست ورزشكاران بايد در گرايش و نگرش خود به فلسفه “بردن همه چيز نيست، بلكه تنها چيز است” تجديد نظر كنند. بديهي است كه همه دوست دارند برنده شوند؛ ولي گاهي اين تمايل شديد به برنده شدن،‌آنها را از توجه به پديده هايي كه بايد به آنها توجه كرد، باز مي دارد.

تاكيد بر كيفيت اجراي مهارت، جانشين خوبي براي چنين طرز فكري است. اين تاكيد به اين معناست كه شما بعنوان يك ورزشكار فقط به تكليف خود دقت داشته باشيد و نتيجه مسابقه را به حال خود رها كنيد تا خود نگران خود باشد.

سوال زير را از خود بپرسيد:

در ورزش من، چه كاري است كه اگر آن را به طور كامل انجام دهم، مي توانم مطمئن باشم كه بهترين اجراي خود را انجام داده ام؟

مي توانيد فهرستي از اين موارد تهيه كنيد. سپس، ببينيد چه مورد از موارد نوشته شده در فهرست تحت كنترل شماست؟ مواردي كه تحت كنترل شماست، شامل تلاش، زمان لازم براي آماده شدن، بخشي از استراتژي، و مانند آن است.

فهرست ديگري نيز از مواردي كه شما گمان مي كنيد بر عملكرد شما اثر دارند و كنترل چنداني بر آنها نداريد، تهيه كنيد چنين فهرستي شامل وضعيت هوا، رفتار حريف (كه بستگي به نوع ورزش دارد)، گزارشهاي وسايل ارتباط جمعي، سابقه مبارزات قبلي حريف، واكنش تماشاگران، نحوه اداره مسابقه، و مانند آنهاست.

مقايسه اين دو فهرست كار جالبي است. اصولاً پيشنهاد تهيه دو فهرست به اين منظور انجام شده است كه به شما نشان دهد، تمركز روي تكليف چگونه توسط افكار يا پديده هايي كه ما كنترلي روي آنها نداريم، متفرق مي شود.

آنچه را كه ممكن است در فهرست خود قرار نداده باشيد، تخمين امكان برنده يا بازنده شدن شماست. اين در واقع بزرگترين معماي مسابقات ورزشي است.

شما با تمركز روي بردن يا نباختن، امكان برنده شدن خود را كاهش مي دهيد.

وقتي از ورزشكاران بسيار ورزيده سوال مي شود كه: “به نظر شما چه امري باعث مي شود كه ورزشكاران در يك مسابقه ضعيف جلوه كنند؟” آنها پاسخ مي دهند: “عملكرد ضعيف ورزشكاران به خاطر طرز فكر «نتيجه- مداري» آنهاست. اگر آنها «تكليف- مدار» بودند، اجراي بهتري مي داشتند. منظور آنها اين است كه ورزشكاران با تمركز روي بدن، خودشان را در اختيار پديده اي قرار مي دهند كه در كنترل آنها نيست.

نكته كليدي: ورزشكاران ماهر كساني هستند كه بدون توجه به موقعيت، تا جايي كه مي توانند، به طور كامل بر تكليف تمركز مي كنند.

عموماً اين ورزشكاران ماهر آموخته اند كه يكي از دو كار زير را انجام دهند:

1- براي كامل شدن در رشته ورزشي خود تلاش كنند و در عمل با خودشان رقابت كنند، نه با ديگران.

2- در موقعيتهاي سخت بر تكليفشان تمركز كنند و براي افزايش بيداري و انگيزش خود، از فشار رواني استفاده نمايند.

مفسرين ورزشي راديو و تلويزيون مكرراً مي گويند: “فقط ورزشكاراني كه طالب برنده شدن هستند، برنده مي شوند”.

ما هر روز از برخي دست در كاران مي شنويم كه: “شما بايد براي بردن وارد زمين مسابقه شويد و قهرمانان كساني هستند كه در هنگام مسابقه، اين نكته را در ذهن دارند”. اما اين كاملاً غلط است.

به اين عبارت توجه كنيد:

“سرگار فيلد سوبرز” به اين سوال كه: “ورزشكاران امروزي چرا عصبي مي‌شوند؟” چنين پاسخ داد: “زيرا آنها به هزار چيز فكر مي كنند، غير از كاري كه بايد الان يا در آينده نزديك انجام دهند”.

“گرگ نورمان” مي گويد: “اگر امتياز را فراموش كنيد و هر توپ را بجا و بموقع پرتاب كنيد، بهتر بازي خواهيد كرد”.

“دلي تامپسون” عقيده دارد: “تنها كسي كه بر شما پيروز مي شود، خود شما هستيد”.

نكات قابل ذكر ديگر در تمركز

غير ممكن است بتوانيم تمام نكات مربوط به تمركز را در يك مقاله كوچك بگنجانيم، ولي چندين نكته مهم ديگر وجود دارد كه ممكن است براي مربيان و ورزشكاران جالب توجه باشد.

خلق و خوي تمركز

آيا تا كنون اين نظرات را شنيده ايد:

- وقتي از خواب بيدار شدم، فهميدم كه امروز، روز من نيست.

- حالم سرجايش نيست.

- امروز به هيچ وجه ضعيف عمل نخواهم كرد.

اثرات حالتهاي رواني بر اجرا ورزش ما چقدر اهميت دارد؟

من بر اثر كارهايي كه بين مردم- چه در محدوده محيط ورزش و چه خارج از آن انجام داده ام، متوجه دو نكته شده ام:

اول اينكه، بسياري از ورزشكاران ماهر، توانايي خود را براي رسيدن به اجراي خوب، بدون توجه به احساسات منفي مانند تنش، افسردگي، خشم، ناكامي و… توسعه داده اند.

دوم اينكه، برخي از ورزشكاران اين توانايي را دارند كه خلق منفي خود را به خلق مثبت مانند اشتياق و خوشبيني تبديل كنند.

مي گويند كه جامعه علم ورزشي روسيه روي نكته دوم تحقيقات زيادي انجام داده است.

نكات كليدي

به ورزشكاران تمام رشته ها بايد توصيه كرد كه بدون توجه به احساساتشان، ظرفيت عملكرد خوبشان را در نظر بگيرند. اينامر كاملاً به يكنواختي تمرين مربوط مي‌شود. البته، جاي تعجب نيست كه ورزشكاران بسيار ورزيده، بهترين مربيان هستند. آنها بدون عنايت به اينكه حالشان چگونه است، بخوبي تمرين مي كنند. به همين دليل، تعجبي ندارند كه در رقابتها مي بينيم آنها عليرغم اينكه احساس خوشي ندارند، خوب بازي مي كنند.

دراين زمينه خدمات روان شناسي ورزشي مي تواند به ورزشكاران كمك كند تا در تمرينات و مسابقات، بيشتر تكليف- مدار باشند. اين روند شامل هدفگذاري براي هر جلسه تمرين و ارزشيابي هر نوبت تمرين يا مسابقه است.

كنترل خلق و خو، نيازمند تمرين زياد است و هميشه با تكميل برنامه هاي هدفمندي كه در بالا ذكر شد، آغاز مي شود. در اين روش، ورزشكاران تشويق مي‌شوند كه براي هر مسابقه از برنامه آماده سازي استانداردي استفاده كنند كه شامل آرميدگي، خود هيپنوتيزم و تمرينات تجسمي به منظور مهيا كردن آنها براي تلاش در جهت هدف از پيش تعيين شده باشد. 

زمينه خلق و خو و اثرات آن بر عملكرد ورزشي براي بسياري از مربيان و ورزشكاران شناخته شده است. رعايت مراحل زير در اين مورد كمك زيادي مي كند.

- اولين مرحله در كنترل خلق اين است كه به طور يكنواخت و مداوم تمرين كرد و بدون توجه به احساسات منفي روي تكليف تمركز نمود.

- دومين مرحله اين است كه كنترل خلق را در اهداف تمرين و مسابقه قرار داد. براي مثال، “من فقط به انجام انتخاب وظيفه ام فكر مي كنم.” موقعيت در سيدن به اين هدف را از 1 تا 10 امتياز بندي كنيد.

- سومين مرحله آگاهي از اين است كه كدام هيجانات با اجراي ضعيف يا با اجراي خوب همراهند.

- چهارمين مرحله اين است كه براي بازگرداندن كنترل در حالت ناكامي و عصبي كه عملكرد را متاثر مي كند- نقشه اي طراحي كرد.

- و مرحله نهايي به اجرا در آوردن اين نقشه است. 

(وينتر، مارتين، 1379، ص88)

تمركز و آشنايي

براي ورزشكاران و مربياني كه اوقات زيادي را در تمرين و مسابقه گذرانده‌اند، زياد هم غيرعادي نيست اگر كمتر از ديگران به رشته ورزشي خودشان اشتياق نشان دهند. البته آنها بازهم تلاش مي كنند، ولي اغلب تلاشها به پيشرفت چنداني منجر نمي شود.

در واقع، آنها آن قدر به تكليف آشنا شده اند كه تكليف ديگر بر ايشان جالب نيست.

براي فهم بهتر اين ادعا، كودكي را در نظر بگيريد كه براي اولين بار بالا و پايين پريدن يك توپ را مي بيند. او بقدري مجذوب تماشاي اين توپ مي شود كه هيچ چيز نمي تواند حواسش را پرت كند. اين يك تمركز كامل است؛ يعني او شيفته حركت توپ شده است. 

ولي اين چه ربطي به ورزش شما دارد؟ البته اين به نوع ورزش شما بستگي دارد، ولي اگر بخواهيم از تنيس مثال بزنيم، مي توانيم بپرسيم: “يك بازيكن تنيس چگونه مي‌تواند به سطح عالي تمركز آن كودك دسترسي پيدا كند؟”

جواب اين است كه او مي تواند به برخي از موارد زير عمل كند:

1- به يك مسابقه تنيس برود و فقط به چرخيدن توپ در فضا نگاه كند.

2- در حين بازي تلاش كند كه به جاي خود توپ، به حركت چرخشي آن نگاه‌كند.

3- در يك مسابقه، با خودش هماورد جويي كند. براي مثال، ببيند چندبار مي تواند سه امتياز متوالي به دست آورد؟ چند بار مي تواند سه سرو اول را از آن خود كند؟

(وينتر، مارتين، 1379، ص89)

نكته كليدي

بسياري از ورزشكاران با متفاوت نگاه كردن به ورزش، تمركز و انگيزش خود را افزايش مي دهند. اين يعني اينكه آنها ببينند كه ورزش چه هماورد جوييهايي دارد و يا چه جنبه هاي جالبي از ورزش خود را، مدتهاست كه نديده اند.

بعنوان يك تمرين، پنج دقيقه را به تامل كردن در ورزش خود، به صورتي كه گويي آن را براي اولين بار مي بينيد، اختصاص دهيد. به پديده هايي مثل حركت، قدرت، ظرافت و شيوه انجام مهارت توجه كنيد. به تلاشهايي كه بايد انجام دهيد، به شيوه‌هايي كه مي توانيد بازي كنيد و به تجربيات جديدي كه مي توانيد به دست آوريد، فكر كنيد.

كلام آخر

تمركز يا توجه مثل خواب است. نمي توانيد با زور آن را به دست آوريد. فقط مي‌توانيد از آن جلوگيري كنيد.

در ورزش، ما درباره جهت دهي توجه صحبت مي كنيم؛ به اين معني كه ما بايد براي عملكرد بهتر، توجه خودمان را بر پديده هايي مشخص، متمركز كنيم. اين پديده‌ها يا در درون تكليف و يا مربوط به تكليف هستند.

بعنوان يك ورزشكار، براي بهترين اجراي خود تلاش كنيد. براي شما حياتي است كه قابليت خود را براي پيشگيري از پراكنش حواس افزايش دهيد و بسختي روي چيزهايي كه تحت كنترل شما نيستند، كار كنيد. با اين آرزو كه بهترين ورزشكار رشته خود باشيد، مي توانيد خودتان را تحريك كنيد؛ ولي براي اينكه واقعاً به اين آرزو برسيد، بايد تخته امتيازات را فراموش كنيد و تكليفتان را به بهترين صورت ممكن انجام دهيد. (وينتر، مارتين، 1379، ص90)

به سوي تمركز بهتر

داشتن تمركز صحيح و نگرشي آرام و متمركز، براي انجام بهترين اجرا ضروري است.

تمركز كه اغلب بعنوان توجه و توانايي متمركز كردن آن روي نشانه هاي با اهميت شناخت مي شود، براي عملكرد موفقيت آميز ضروري است. بسياري از ورزشكاران كه عملكردشان آن طور كه انتظار دارند، خوب نيست، گواهي مي دهند كه توجه آنها به جاي آنكه روي انجام تكليف متمركز باشد، روي بردن، امتياز، نباختن و چنين مسايلي متمركز بوده است. براي مثال، يك بازيكن كه كمي از حريف خود جلوه افتاده، ممكن است به جاي تمركز روي راهبردهاي بازي، مانند سرويس عمقي زدن و دويدن به طرف تور، بسادگي براي فكر كردن به بخت پيروزي اغوا شود.

(وينتر، مارتين، 1379، ص92)

تعريف 

بنا به تعريف “ر.وبستر” در كتاب خود به نام “راههاي پيروزي”، تمركز يعني:

“گسترش آنچه كه با اهميت است و چشمپوشي از آنچه كه اهميت ندارد.”

اين اهميت در ورزشهاي گوناگون متفاوت است.همچنين در زماني كه شرايط و مقتضيات يك ورزش ويژه تغيير مي كند نيز متفاوت مي شود. براي مثال، در ورزشهاي تيمي مثل واليبال، اعضاي تيم بايد بتوانند بازي را بخوانند و حس كنند كه در رابطه با ساير بازيكنان، كجا قرار دارند. در هنگام سرويس زدن، مقتضيات تمركز تغيير مي كند و اعضاي تيم بايد به منطقه سرويس توجه بيشتري داشته باشند.

در يك ورزش انفرادي، مثل كمان كشي يا تيراندازي، ضروري است كه ورزشكاران از آنچه كه در اطرافشان مي گذرد آگاهي كمتري داشته باشند. توجه بايد مستقيماً به هدف و به آرام ماندن معطوف شود در كنار آن، توجه ملايمي هم بايد به عواملي مانند ورزش باد كه بر اجرا اثر مي گذارند، داشت.

برخ از ورزشها به تمركز كوتاه مدت و شديدي نياز دارند. براي مثال، در گلف، يك ورزشكار بايد بتواند تمام توجه خويش را در زدن هر ضربه متمركز كند. در بين ضربه‌ها هم كاملاً آرام باشد و استراحت كند. اگر ورزشكار اين رشته در تمام مدت انجام بازي حواس خود را متمركز كند، از نظر ذهني خسته خواهد شد. يك شيرجه رو بايد تمركز خود را براي هر شيرجه به دست آورد و پس از آن استراحت كند. اما درمسابقات موتور سواري به تمركز طولاني تري نياز است.

اين تمركز كلي مورد نياز در ورزشهاي گوناگون متفاوت است. همچنين نيازها و شرايط درون هر ورزش تغيير پذير است و برهمين اساس نيازمند تعديل در تمركز مي باشند.

اگر شما در تمركز خود مشكلي احساس مي كنيد، به جنبه هاي زير توجه كنيد و ببينيد كه اين مشكل از كدام ناحيه سرچشمه مي گيرد.

1- جهت؛

2- زمان؛

3- پهنا؛

4- طول.

1- جهت:

تمركز شما به كجا معطوف شده است؟ آيا واقعاً به همان چيزي كه بايد، توجه مي‌كنيد؟

زماني را به خاطر آوريد كه افكار شما به طرف مشكلات جهت گرفته بود؛ خستگي، رنج ي مردم اطرافتان؟ اين امر چه اثري روي عملكرد شما داشت؟

توجه به عوامل نادرست، باعث ضعف در تمركز مي شود.

2- زمان:

آيا توجه شما به گذشته، حال و آينده معطوف شده است؟

زماني را به خاطر آوريد كه به اشتباه گذشته فكر مي كرديد؛ به موفقيت، به شكست و يا به برنده شدن در مسابقه اي كه در حال انجام آن بوديد؟ اين امر چه اثري روي عملكرد شما داشت؟

توجه به پديده اي غير از آنچه در حال حاضر رخ مي دهد، باعث ضعف در تمركز مي شود.

3- پهنا:

آيا دامنه توجه شما كم يا گسترده است؟

زماني را بخاطر آوريد كه بر پديده هاي زيادي تمركز كرده بوديد و اين باعث سردرگمي شما شد. يا زماني را به خاطر آوريد كه بر پديده اي بسيار موشكافانه توجه كرده بويد و اين باعث شد كه از وقايع مهم اطراف خود بي خبر بمانيد. اين امر چه اثري روي عملكرد شما داشت؟

عدم تناسب دامنه توجه با شرايط محيط، باعث ضعف در تمركز مي شود.

4- طول

آيا تمركز شما پس از مدت مشخصي از بين مي رود؟

آيا مسابقه اي را به خاطر مي آوريد كه در آن مجبور بوده ايد بيش از زماني كه در تمرينها انجام مي داديد، به يك تكليف تمركز كنيد؟ آيا زماني را به خاطر مي آوريد كه به دليل طولاني بودن و متنوعنبودن تمرين، تمركز خود را از دست داده باشيد؟ اين امر چه اثري روي عملكرد شما داشته است؟

عادت نكردن به تمركز طولاني مدت، باعث ضعف در تمركز مي شود. 

(وينتر، مارتين، 1379، ص95)

عوامل موثر در تمركز

عواملي وجود دارند كه بر توانايي تمركز شما موثرند. اين عوامل به شرح زيرند:

خودگفتاري

هرآنچه كه با خود مي گوييد، مي تواند توانايي تمركز شما را تحت تاثير قرار دهد. اگر افكار منفي به ذهن شما راه يابند، پراكندگي به بار خواهند آورد؛ زيرا توجه شما را از تكليفي كه در حال انجام آن هستيد، متفرق مي كنند.

براي مثال، در يك مسابقه، شيرجه رو فرود نازيباي رقيب خود را ديده است. او همان طوركه به سكوي شيرجه نزديك مي شود، به اين فكر مي كند كه آن حادثه براي وي نيز رخ خواهد داد. اين افكار تمركز، اطمينان و كيفيت انجام مهارت او را تحت تاثير قرار خواهد داد.

اعتماد به نفس

داشتن سطح خوبي از اعتماد به نفس به شمار كمك مي كند تا به شيوه آرام و مطمئني تمركز كنيد. با اعتماد به نفس، توانايي شما براي تصميم گيريهاي منطقي و دقيق در مورد عملكرد خود افزايش مي يابد. اعتماد به نفس كم يا اعتماد به نفس بيش از حد، تكليف را مشكلتر مي كند واجرا، قضاوت، و تمركز را نيز مختل خواهد كرد.

براي مثال، كمبود اعتماد به نفس اغلب در اثر ترس به وجود مي آيد. اين ترس ممكن است از شكست يا از طرز فكر مردم باشد. ذهن شما به جاي آنكه بر انجام تكليف متمركز شود، بر نتيجه مسابقه و افزايش اضطراب توجه خواهد كرد. به اين ترتيب، تمركز شما مختل خواهد شد. “وبستر” عبارتي را كه “بن كرنشا” گلفباز معروف گفته، چنين نقل كرده است: “وقتي كه اعتماد به نفس را از دست بدهيد، ترس جاي آن را خواهد گرفت و براي از دست رفتن امتيازات، نگران خواهيد شد”.

علائق و اهداف

اگر فرد علاقه مندي هستيد و تا كنون تمرينات ومسابقات هماوردجويانه اي داشته‌ايد، عموماً تمركزتان خوب است. بنابراين، مطمئن شويد كه هدف روشني در ذهن داريد و دائم براي خود اهداف كوچك يا جدالهايي را برگزينيد تا به اين ترتيب علاقه‌مندي و به تبع آن، تمركز خود را حفظ كرده باشيد.

براي مثال، “توني رافرتي” دونده فوق ماراتوني كه عرض كشور استراليا را دويد، پس از طي كردن 1500 مايل از 3500 مايل، فرسوده و ناتوان شد. وبستر نقل مي كند: “به خاطر فكر كردن به 2000 مايل آخر، حيرت زده شدم. بنابراين، تصميم گرفتم براي دويدن خود اهداف كوچكتري به اندازه 80-60 مايل قرار دهم و براي رسيدن به آنها بدوم. با انجام اين روش، اعتماد به نفس خود را بازيافتم و سرانجام به نتيجه نهايي دست پيدا كردم”.

فشار وهيجانات

كنترل هيجانات در نگهداري تمركز صحيح نقش مهمي دارد؛ زيرا هيجانات فرد را از انجام عمل به شيوه منطقي و آرام باز مي دارد. اندكي فشار عمومي براي تمركز خوب است، ولي وقتي اندازه آن زياد شود، تمركز بسرعت رو به ضعف مي گذرد. بنابراين، شما بايد ياد بگيريد كه هيجانات و مقدار فشاري را كه تجربه مي‌كنيد، كنترل كنيد.

براي مثال، بسياري از ورزشكاران وقتي تحت فشار قرار مي گيرند، نمي توانند هيجانات خود را كنترل كنند. آزار ديدن يا ترسيدن، توانايي تمركز را تحت تاثير قرار مي‌دهد. براي كنترل آن، مي توانيد چند نفس عميق بكشيد تا ذهن از اغتشاش برهد و آرام شويد.

آسيب جسمي و خستگي

آسيب، درد و خستگي، مختل كنندگان قويي هستندو به آساني مي توانند ذهن را از انجام تكليف به سوي ناراحتي سوق دهند. اين امر، توانايي تمركز روي نشانه هاي صحيح را تحت تاثير قرار مي دهد. اين زماني است كه توجه شما بايد به طرز زيركانه‌اي روي نشانه هاي بسيار مهم متمركز شود. اين نشانه ها بايد از عوامل اختلال‌آور قويتر باشند.

براي مثال، در بازيهاي المپيك 1976، يك ژيمناست ژاپني با وجود دردي كه از فرود آمدن روي پاي شكسته‌اش متحمل مي شد، با موفقيت مسابقه خود را در رشته‌دار حلقه به اتمام رساند. او به اين دليل توانست چنين كاري را انجام دهد كه كنترل كافي براي متمركز ماندن روي انجام تكليف را داشت و به دردي كه احتمالاً از فرود روي پاي شكسته تجربه مي كرد، فكر نكرد.

(وينتر، مارتين، 1379، ص98)

افزايش تمركز

حال كه با عوامل اثر گذارنده بر تمركز آشنا شديد، ممكن است بپرسيد كه براي بهبود تمركز خود چه بايد انجام دهيد؟ بسياري از مردم باور دارند كه تمركز يك كيفيت موروثي و تغيير ناپذيراست، ولي شما مي توانيد بياموزيد كه چگونه مي‌توان آن را گسترش داد.

نظراتي را كه در زير مي بينيد، براي افزايش تمركز مفيد هستند:

- يك برگ كاغذ برداريد و از توانايي تمركز خود ارزشيابي صادقانه اي به عمل آوريد. تمرين، مسابقه و موقعيتهاي ديگر زندگي خود را در نظر بياوريد.

در جنبه هاي جهت، زمان، پهنا و طول، تمركز شما چگونه است؟

مختل كنندگان اصلي تمركز شما چه هستند (مختل كنندگان داخلي مانند افكار منفي و مختل كنندگان خارجي مانند سر و صداي تماشاگران)؟

- براي به وجود آوردن دوره هاي شديدتر و يا طولاني تر تمركز، چگونه مي توانيد تمرينات خود را تغيير دهيد؟

- سعي كنيد جلسات تمريني و شبه رقابتي خود را به قسمتهايي تقسيم كنيد. اين امر به شما كمك مي كند تا بيشتر در زمان حال تمركز داشته باشيد. تمرين خود را متنوع سازيد و مهارتهاي تازه اي را امتحان كنيد تا تمرين جالبتر شود.

- اهداف كوتاه مدت و اهداف دراز مدت ورزشي را كه انتهاب كرده ايد، مشخص كنيد.

- آمده سازيهاي ذهنيي را كه مي توانيد براي بهبود عملكرد پيش از مسابقه انجام دهيد، در نظر بگيريد. براي مثال، مرور ذهني، آرميدگي و تمرينات تمركزي.

- يك تمرين تمركزي مانند مركزگرايي را ياد بگيريد.



درباره :
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
برچسب : ,
تعداد بازدید : 85
نوشته شده توسط رسول در 1397/6/10 و ساعت 22:04 |
عناوين آخرين مطالب ارسالي
صفحات دیگر