X
تبلیغات
نيازها و ويژگيهاي نوجوانان:
منوی اصلی
عضویت سریع

قوانین سایت

کد امنیتی :

ورود کاربران
نام کاربری:
رمز عبور :

موضوعات سایت
موضوعات سایت
آمار وبلاگ
» افراد آنلاین : 1
» بازدید امروز : 13
» بازدید دیروز : 0
» هفته گذشته : 17
» ماه گذشته : 27
» سال گذشته : 572
» کل بازدید : 572
» کل مطالب : 94
» نظرات : 0
درباره وبلاگ

مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
آرشيو مطالب
نظر سنجی
چت باکس



پشتیبانی

RSS


POWERED BY
blogmehr.ir
تبلیغات
نيازها و ويژگيهاي نوجوانان:

دانلود پایان نامه ارشد

نيازها و ويژگيهاي نوجوانان:

نوجوانان به مقتضاي سن و رشد خود داراي نيازها و ويژگيهاي خاصي هستند كه اگر به آنها پاسخ منطقي داده شود به ويژگيها توجه شود سلامت روان حاصل و رشد طبيعي انجام خواهد شد، در غير اينصورت موجبات انحراف شخصيت آنها و رفتارهاي نابهنجار فراهم مي گردد.

حكيمي (1370) در كتاب خود تحت عنوان «كلام جاودانه» شش نياز بسيار مهم را در حوزه ي زندگي فردي و اجتماعي نوجوانان، مطرح مي‎كند و معتقد است كه بايد به آنها پاسخ داده شود و گر نه احتمال هر گونه آسيب پذيري براي آنها وجود دارد. اين نيازها به ترتيب سه نياز اول در مورد زندگي فردي و سه نياز ديگر در حوزه ي زندگي اجتماعي نوجوانان قرار دارد، معتقد است كه هر نظام حاكمي بايد به اين نيازها پاسخ مثبت دهد تا در اهداف خود موفق گردد. اين نيازها عبارتند از:

1- الگوجويي:

نوجوانان و جوان به مقتضاي سن خود الگو طلب است و به دنبال نمونه و الگويي است كه مجموعه ي باورها، ارزشها و احساسها و شور و اقدامها و جهت گيريها و روشهايي را كه دوست دارد و او مجسم ببيند، و او را سرمشق راهبر  زندگي خود قرار دهد. و از اين طريق راد تكامل را طي نمايد. بنابراين اين قهرمان دوستي و الگوجويي براي نوجوان امري طبيعي است.

2- حرمت طلبي :

نياز به احترام و مورد تاييد قرار گرفتن فطري است، و نوجوان و جوان دوست دارد كه از جايگاه و موقعيتي در خانواده و جامعه ي خود برخوردار باشد و مورد احترام ديگران واقع شود. براي رسيدن به اين هدف مدام تلاش مي‎كند و حتي در بعضي مواقع خود را به خطر مي اندازد. لذا تمام كساني كه با نوجوانان و جوانان سروكار دارند بايد حرمت آنها را نگهدارند.

3- استقلال خواهي:

نوجوان و جوان بطور طبيعي در جهت بريدن از خانواده و حركت به سوي زندگي مستقل پيش مي رود، و اين لازمه ي ادامه زندگي طبيعي در بزرگسالي است. لذا بايد به نوجوان و جوان در حد نياز و طبيعي استقلال داده شود، تا مقدمات لازم براي زندگي آينده را كسب كنند.

4- آزادي خواهي :

نوجوان و جوان سراسر شور و غرور و استعداد است و لذا بيش از هرزمان ديگري به آزادي مي انديشد ،  و از دادن شعارهاي آزاديخواهانه، غرق در خوشي و هيجان مي گردد و حتي در اين زمينه به فداكاري ها بزرگي دست مي زند، لذا بايد به اين ويژگي و نياز او توجه شود.

5- عدالت خواهي:

 نوجوان و جوان به دليل داشتن عواطف و احساسات شديد، زودتر از ديگران از وجود تبعيضها، بي عدالتيها ، ظلم و ستم ها ، سود پرستيها، فرصت طلبيها، برخورداريها، دروغها و فريبها و مانند اينها، آگاه گشته و بيش از همه نيز از آنها رنج مي برد، و هر جايي عدالتي و تبعيضي و … باشد، زبان به اعتراض گشوده و فرياد مي زند و به مبارزه با آن بر مي خيزد.

6- كمال طلبي و ترقي خواهي :

نوجوانان و جوانان بر خلاف كودكان كه به حال توجه دارند، هم به گذشته و هم به آينده توجه دارند و همواره گامهاي خويش را بر جاده ي آينده مي بينند. لذا توجه دارند، و همواره گامهاي خويش را بر جاده ي آينده مي بينند. لذا از عقب ماندگي و ايستايي و ركود و ناتوانائيهاي جامعه ي خود شكايت دارند و آنها را رنج مي دهد، و دوستدار ترقي و پيشرفت و كمال همه جانبه هستند.

او ادامه مي‎دهد :

با توجه به موارد فوق بايد نقطه هاي حساس زندگي در نوجوانا و جوانا مشخص مي گردد. نقطه هايي كه نسل نوجوان و جوان از آنجاها ساخته مي‎شود به مرحله ي تكامل مي رسد و نيز از همانجا به تباهي و سقوط كشيده مي‎شود.

و اين مسايل در كل به «اميد داشتن» و اميد نداشتن» بر مي گردد. مشكل بزرگ نوجوانان و جوانان نااميدي و بي تفاوتي و بريدگي است. كه در صورت تحقق آن، چه بخواهيم و چه نخواهيم، نسل نوجوان و جوان را از دست داده ايم و او را به  دست خود به سوي سستي باور، دوري از دين و مذهب ترك آداب و احكام، بي نشاطي و سرخوردگي و سردرگمي و ياس و بريدگي …  و در نهايت، به تسليم شدن در برابر فرهنگ بيگانه و سختيهاي ديگر اگر چه هم پوچ و هيچ است سوق داده ايم.

نيازها چگونه عمل مي كنند؟ اگر نيازهاي انسان بر آورده نگردد در درون نوجوان عدم آرامش و تنش حاصل مي‎شود. براي مثال اگر نوجوان و جوان نتواند در فضاي انقلاب اسلامي الگوي خوبي براي زندگي خويش بدست آورد چگونه مي‎شود او راقانع كرد و با چه خطبه و سخنراني و موعظه و گردهمايي مي‎توان او را به تعهد و تعبد بازگرداند؟

يا اگر نوجوان مشاهده كند در جامعه ي قرآني و اسلامي، فضاي اسلامي و انساني وجود ندارد و حركت و كرامت انسانها پايمال مي گردد به چه بحران روحي و سنگيني دچار مي گردد؟

و يا اگر نوجوان ببيند كه در باب دنيا و تعلقات و ثروت و مالكيت، جامعه از يك اقتصاد سالم برخوردار نيست و فاصله ي طبقاتي و معيشتي بيداد مي‎كند و ارزشهاي مادي،  جانشين ارزشهاي اسلامي گرديده است و استثمار و بهره كشي و زراندوزي روز به روز بيشتر مي‎شود آيا مي‎تواند به آينده اي كه در آن قسط اسلامي عدالت علوي حاكم باشد، اميدوار باشد و دچار بحران روحي و ياس نگردد؟ 

درمورد استقلال، آزادي و پيشرفت و كمال جويي اگر نيازهاي نوجوان و جوان ارضا نگردد آيا در كالبد نسل نوجوان و جوان چه روحي مي‎تواند زنده بماند؟ در مجموع اگر نوجوان و جوان تمام اميدهاي خود را از دست دهد، ديگر به چه صراطي مي‎توان او را مستقيم داشت و مي‎توان او را از آسيب هجوم فرهنگي بيگانه حفظ كرد؟

بنابراين تهاجم فرهنگي به خودي خود ، كارگر نيست. زيرا در روزهاي اوج انقلاب و در فاصله ي زماني شهريور پنجاه و هفت تا شهريور پنجاه و هشت، گوش مردم به احدي بدهكار نبود و هيچگونه نگراني از هجوم فرهنگي بيگانه نبود بلكه گرايش شديدي نسبت به فرهنگ خودي در مردم بوجود آمده بود و تشبه به چهره هاي اسلام راستين و بازگشت به اسلام ناب اوج گرفته بود.

تهاجم فرهنگي هميشه در زمينه ي مساعد يعني در خلاء مي‎تواند مؤثر باشد. و به نسلي ربايي و ارزش ستيزي و فرهنگ ربايي و يا مسخ آن و دين تباهي دست مي زند و اگر زمينه مناسب نباشد از آن مروجان هيچ كاري ساخته نيست. بايد نگران حال خود و عملكرد و برخورد خود و هوشياري و بيداري خود و شناخت و آگاهي خود و عدالت گستري خود باشيم.

اگر عملكردها را اصلاح كنيم، وكژيها و تجمل گرائيها و بي عدالتيها و ستمگريها و دنيا طلبي ها و … را حذف كرديم و خلاصه به تعبير قرآن كريمك

«قوامين بالقسط ، شهدا لله …» يعني اگر هماره بر پا دارندگان عداللت و چشمان ناظر خدا بر اجراي آن …» گشتيم، نبايد از هيچ چيزي نگران باشيم و در غير اينصورت بايد از همه چيز نگران باشيم.

آري در صورت اول، تهاجم فرهنگي و ايادي آن آلت دست و مسخره خواهند شد، نه منشا اثر و  قادر به حمله ي فرهنگي به انقلاب ما نخواهد شد.

ويژگيهاي نوجوانان :

نوجوانان با توجه به سن رشد خود ويژگيهاي خاص خود را دارند كه شناخت اين ويژگيها موجب شناخت بهتر آنها و در نتيجه برنامه ريزي مناسب جهت رشد سالم و شخصيت طبيعي و بهنجار آنان مي گردد.

1- داشتن هوش نظري يا تفكر انتزاعي: پياژه روان شناس معروف سويسي در اين باره مي گويد:

«تفكر مجرد، اوج پرواز فكري يك انسان از واقعيت است ولي بعدا تفكر مجرد با واقعيت آشتي مي‎كند و به تدريج خود را با واقعيت وفق مي‎دهد»

و نيز مي گويد:

« نو جواني سن متافيزيك در معناي خالص آنست. من آنقدر قوي است كه مي‎تواند نياز را از نو بنا كند و آنقدر بزرگ است كه مي‎تواند آن را جزيي از خود كند»

(كرمي نوري و مرادي، 1370، ص 152)

2- شكاك بودن: نوجوان ساده انديشيس و زودباوري دوران كودكي را ندارد و به ارزشيابي و قضاوت مجدد درباره ي اشخاص، اشياء و پديده ها مي پردازد. و چون با ديد انتقاد به همه چيز نگاه مي‎كند از اين رو ممكن است به همه چيز شك كند. براي مثال در مورد باورها و اعتقادات، و ارزشها و دين و مذهب و … و اين نه به معناي نفي و جودي آنها است، بلكه مي خواهد دوباره آنها را بازسازي كند. و آنها را كه از روي اجبار و تقليد پذيرفته با تحقيق و زيربناي استدلال ذهني خود مواجه سازد و مي خواهد به استقلال فكري دست يابد. از اين رو در برابر گفته هاي والدين، معلمان و مربيان و بزرگسالان از لفظ اما و چرا؟ استفاده مي‎كند كه البته اين روحيه امري طبيعي است و والدين و معلمان و مربيان … نبايد از اين بابت نگران كردند. 

(كرمي نوري و مرادي، 1370)

امام علي عليه السلام در اين باره مي فرمايد:

«ظن الانسان ميزان عقله»         (غرر الحكم ص 474)

يعني شك و ترديد انسان در موضوعات مختلف نشانه ي عقل و ميزان رشد عقلي اوست.

3- خيرخواهي و فضيلت خواهي: اولياي اسلام نوجوانان را به عنوان نعمتهاي پر ارج الهي شناخته و اين موضوع را به صورتهاي گوناگون ابراز داشته اند:

 امام صادق عليه السلام يكي از ويژگيهاي نوجوانان و جوانان را خيرخواهي معرفي مي‎كند:

«عليك بالا حداث و فانهم اسرع علي كل خير»     (روضه ي كافي ص 93)

«توجه تبليغتي خود را به نسل جوان و نوجوان، معطوف دار، كه آنها زودتر حق را مي پذيرند و سريعتر به هر خير و صلاحي گرايش پيدا مي كنند»

4- ميل به دين و مذهب: كرمي نوري و مرادي (1370) در كتاب روان شناسي تربيتي، نظرات چند تن از روان شناسان معروف را در اين باره آورده است كه عبارتند از:

موريس دوبس روان شناس و مربي معروف فرانسوي مي گويد:

«در حدود 15 تا 17 سالگي، نوجوانان را از نو تشكيل دهند، بدي را محو و نابود سازند و عدالت مطلق را حكمفرما نمايند و سن شانزده سالگي سني است كه معمولاً آدمي در آن يا ايمان خود را از دست مي‎دهد يا آنرا نگهميدارد.»

استانلي هال روان شناس امريكايي و پدر روان شناسي نوجواني، معتقد است كه بين بحران بلوغ و جهش ناگهاني احساسات مذهبي، ارتباط وجود دارد.

پياژه روان شناس معروف سويسي مي گويد:

«مسايل مذهبي اكثر اوقات در دوره ي نوجواني، ارزش واقعي پيدا مي كنند، و در نظامهاي زندگي ادغام مي‎شوند. احساس مذهبي نوجوان، اغلب به صورت شددي يا خفيف، رنگ مسيح نمايي دارد.»

(ص 163)

اريكسون روان شناس معروف آلماني، بيش از همه به اهميت مذهب و هويت ايدئولوژيكي در دوره نوجواني اشاره مي‎كند و چنين مي گويد:

«نوجوانان در سنين بين (12 الي 18 سالگي)، دركسب هويت فرهنگي خود كه يك جزء مهمي از هويت عمومي آنها است، به دنبال ايده آلهاي خانوادگي، اجتماعي، فلسفي و مذهبي مي گردند. روان نوجوان رواني است عقيدتي (ايدئولوژيكي) كه در جستجوي وحدت بخشدن به ايده ها و عقايد مختلف است. به عقيده ي او زماني كه نوجوان، قادربه يافتن ارزشهاي پايدار و ثمبت در خانواده و فرهنگ خود نباشد، و ايدئولوژي منسجم و قابل قبولي به او ارائه نشود، دچار درهم ريختگي ايده آلي مي گردد و هويت از هم پاشيده اي پيدا مي‎كند. ايدئولوژي براي نوجوان وسيله اي است كه تصوير معيني از احساس هويت فردي و جمعي فراهم مي‎كند و به صورت ساده جوابهاي مشخص و معيني به سوالات اساسي و مهم او مي‎دهد. نوجوان با كسب يك هويت ايدئولوژيك به يك فلسفه ي زندگي دست پيدا مي‎كند. 

(همان، ص 163)

5- درونگرايي: يعني نوجوان به واقعيتهاي عيني جهان بي توجه است و ممكن است با فرو رفتن در تخيلات دور و دراز، خود را موضوع مطالعه ي خود قرار دهد. روان شناسان علل درونگرايي نوجوان را پيدايش ناگهاني صفات ثانويه ي جنسي ، تمايلات مربوط به سائقه ي توليد مثل، و گستردگي هوش نظري او مي دانند.

6- شدت يافتن تخيلات و تجسمات:چون نوجوان از هوش نظري گسترده اي برخوردار است، امكان خيالپردازيهاي افراطي براي او وجود دارد و واقعيتهاي ملموس زندگي زمان حال تحت الشعاع تخيلات دور و در از نوجوان قرار مي‎گيرد. دراين دوره رمانها و داستانهاي ماجراجويانه و سفرهاي شناخته و قطعات ادبي مورد توجه اغلب نوجوانان محسوب مي‎شود.

7- شدت و نوسان حالات عاطفي: هارلوك يكي از روان شناسان در مورد حالات عاطفي و هيجاني نوجوان، مخصوصا در اواسط بلوغ پنج ويژگي را قايل است، كه عبارتند از: شدت - فقدان كنترل- عدم ثبات يا تغيير ناگهاني از حالت خوشي به نا اميدي - افسردگي- و پيدايش احساسات عاقلانه مانند: خداجويي، وطن پرستي، وفاداري و احترام به ديگران.

(كرمي نوري و مرادي، 1370)

8- مستي: اسلام ضمن اين كه براي اين دوره اهميت قايل است و نوجواني را از بزرگترين سرمايه هاي سعادت بشري و از نعمت هاي بزرگ الهي بحساب مي‎آورد و از طرفي از اين دوره تعبير به جنون و مستي مي كندك

قال رسول الله (صلي الله ):‍

«الشباب شعبه من الجنون»

(بحار جلد 17- ص 49)

«جواني (نوجواني) از اقسام جنون و ديوانگي است»

قال امام علي عليه السلام:

«اصناف السكر اربعه: سكر الشباب، و  سكر المال و سكر النوم و سكر الملك»

«مستي 4 نوع است: مستي جواني، مستي ثروت، مستي خواب، و مستي رياست»

با توجه به ديدگاه اسلام و روان شناسان معروف، دوره ي نوجواني مي‎تواند منشا تحولات و تغييرات خداگونه باشد و نيز مي‎تواند منشاء تحولات غيرالهي و انحرافي باشد و فرد را در راه نادرست و فساد قرار دهد ، و اين كه نوجوان كداميك از تحولات و تغييرات (الهي - غيرالهي) را در خود بروز دهد، بستگي زيادي به عوامل تربيتي و محيطي نوجوان دارد كه در رشد شخصيت او موثرند.

مكارم شيرازي (1372) به برخي ديگر از ويژگيهاي رواني - عاطفي نوجوان پرداخته است كه به ذكر چند مورد آن اكتفا مي‎شود:

9- نوجوان : به جالب و جاذب بودن وضع ظاهريش بسيار علاقمند مي‎شود و مدتها از وقت خود را در برابر آينه سپري مي‎كند. 

10- تغييرات شديد : و ظاهري بدني و فيزيولوژيك در او ايجاد شرم مي كنند.

11- هر گونه توهين و سرزنش باعث ناراحتي هاي عاطفي نوجوان مي گردد.

12- نوجوان طبعي انعطاف پذير دارد و سريعتر از بزرگسالان تحت تاثير عوامل فردي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي مرتكب بزه و جرم مي گردد.

با توجه به آنچه گذشت مشخص گرديد كه ريشه ي انحرافات رفتاري و از خود بيگانگي، در نوجوان «بحران هويت» است. كه در اوايل بلوغ به آن دچار مي گردد. او براي يافتن هويت مستقل و برجسته به الگوهاي مختلفي كه در محيط زندگي او وجود دارند توجه مي‎كند و برجسته ترين و بهترين الگو را انتخاب مي‎كند تا در بين خانواده ، دوستان و جامعه داراي شخصيتي برجسته و ممتاز گشته و مورد توجه قرار گيرد و چون در انتخاب الگو تحت تاثير عواطف و احساسات عمل مي‎كند و نه عقل و منطق، لذا جذب سرمشق و الگويي مي گردد كه جذاب تر، برجسته تر و در دسترس تر باشد. كه ممكن است اين الگو يا دوست و همسال باشد و يا يكي از افراد برجسته ي جامعه و يا هنر پيشه ي سينام و تلويزيون و ويدئو يا قهرمان داستانها باشد. درهر صورت مهم آنست كه سه ويژگي مذكور در الگوي انتخابي وجود داشته باشد.

با توجه به اين كه در «بحران هويت» و هويت يابي نوجوان محيط اجتماعي تاثير زيادي دارد و نيز بر ساير رفتارها از قبيل، اعتقادي، اخلاقي، سياسي، عاطفي و … مؤثر است، بنابراين براي تبيين بهتر ريشه هاي اصلي رفتار نوجوان و از جمله گرايش به فرهنگ بيگانه به ذكر تاثيرات چند عامل محيطي كه در شخصيت و خوي و رفتار او اثر دارد بطور خلاصه مي‎پردازيم:

تاثيرات محيط اجتماعي در رشد و شخصيت:

محيط اجتماعي، در رفتار انسان تاثيرات مهمي مي گذارد، و تجربه ي هر فرد نتيجه و محصول تاثير متقابل بين فردو محيط اوست، و اين تاثيرات و تجربه ها ممكن است سازنده و مثبت و يا مخرب و منفي باشد.

شريعتمداري (1369) در كتاب «روان شناسي تربيتي» عناصر و عوامل موجود  در محيط اجتماعي را كه در رفتار و شخصيت انسان مؤثرند، به شرح زير نام برده است:

.1 خانواده : موقعيت فرد در خانواده، ارتباط او با بزرگسالان خانواده ، وقايعي كه در خانواده اتفاق مي افتد، و طرز تربيت و معلومات اعضاي خانواده، در رفتار فرد مؤثر است.

.2 همسايه : روابط افراد با همسايگان و موقعيت همسايگي در رفتار فرد مؤثر است …

.3 مذهب و مراسم آن.

.4 شغل و نوع كار والدين.

.5 موسسات اجتماعي.

.6 خيابان و محل سكونت.

.7 مسافرت و تجربياتي كه فرد در ماسفرت كسب مي‎كند.

.8 ارتباط و بستگي فرد با گروه همسن و همبازي خود.

.9 ايده آلها، آرزوها و الهاماتي كه فرد از محيط و فرهنگ كه كسب مي‎كند و …»

(ص 80-81)

شعاري نژاد (1367) در كتاب «روان شناسي رشد»، در مورد تاثيرات محيط اجتماعي بر رفتار فرد، عوامل زير را مطرح مي كند، كه فهرست وار عبارتند از:

.1 خانواده : (نفوذ و اعتبار والدين ) وضع اقتصادي وضع رواني والدين، اصطكاك و بهم خودرگي ميان والدين، بي علاقگي به كودك، انضباط، تعداد افراد خانواده و ارتباط كودك با خواهران و برادران)

.2 مدرسه: (تربيت و رشد ذهني آن تاثير و نفوذ اجتماعي ، رشد و تكامل عاطفي و گرايشها)

.3 وسايل ارتباطات جمعي: (فيلم، تاتر، راديو، تلويزيون، جرايد و …)

.4 اجتماعات: (مساجد، كليساها، جمعيتهاي اخلاقي، ديني. سياسي ، كلوپها و اردوهاي تابستاني)

(ص 71-84)

تاثير دوستان و همسالان بر رفتار نوجوانان:

با توجه به مساله ي استقلال طلبي و هويت يابي نوجوانان نقش دوستان و همسالان در رشد و شخصيت و رفتار آنها تاثير مهمي دارد.

احمدي (1369) در كتاب «روان شناسي نوجوانان و جوانان» مي گويد: 

«نوجوانان به فعاليت و دوستي با همسالان، اهميت فراواني مي دهند، و از زندگي مشترك با آنها لذت مي برند. اجتماع نوجوانان، محيطي را فراهم مي‎كند كه در شخصيت هر يك از آنها اثر عميق ، خواهد داشت. از اين رو در بحث تكوين شخصيت بايد جايگاه ويژه، براي عامل و رفاقت اختصاص دهيم. گروه همسالان ، داراي قدرت زيادي است، و مي‎تواند 





درباره :
امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
برچسب : ,
تعداد بازدید : 278
نوشته شده توسط رسول در 1397/6/10 و ساعت 22:07 |
عناوين آخرين مطالب ارسالي
  • روش های پیش بینی ورشکستگی
  • علل گرایش جوانان و نوجوانان شهرستان کاشان به مواد مخدر و راهکارهای مقابله با آن
  • علل گرایش جوانان و نوجوانان کاشان به مواد مخدر(اعتیاد) و راهکارهای مقابله با آن
  • ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان-خرید پایان نامه اماده
  • تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر عملکرد شرکتها در بورس
  • تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر عملکرد شرکتها در بورس
  • تاثیر جو اخلاق سازمانی برمدیریت دانش در سازمان اموراقتصادی و دارایی
  • موانع رشد بانکداری اسلامی در ایران
  • عملکرد مهاربند کمانش ناپذیر و تعیین پارامترهای عملکرد لرزه ای مورد استفاده استاندارد 2800 ایران -متن
  • تحقیق (پایان نامه) : معایب سیستم دادرسی تفتیشی - حقوق متهم در قانون آیین دادرسی کیفری جدید
  • پرش به محتوای اصلیرفتن به نوارابزار درباره وردپرس مد روز 21 بروزرسانی وردپرس, 1 بروزرسانی پوسته 00 د
  • پایان نامه بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر عملکرد -فروش فایل
  • عدالت برون سازمانی-بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر عملکرد
  • دانلود پایان نامه ارشد انواع عدالت در سازمان ها -بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر عملکرد
  • عدالت توزیعی-بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر عملکرد -متن کامل
  • دانلود پایان نامه ارشد: متن کامل در SABZFILE.COM
  • فروش فایل پایان نامه : متن کامل در HOMATEZ.COM -خرید پایان نامه
  • پایان نامه ارشد: بزه دیدگی و بزهکاری زنان
  • پایان نامه ارزیابی عملکرد مهاربند کمانش ناپذیر و تعیین پارامترهای عملکرد لرزه ای مورد استفاده استاند
  • عملکرد مهاربند کمانش ناپذیر و تعیین پارامترهای عملکرد لرزه ای مورد استفاده استاندارد 2800 ایران -متن
  • صفحات دیگر