X
تبلیغات
اعتماد به نفس: عاملي مهم براي بهترين عملكرد ورزشي
منوی اصلی
عضویت سریع

قوانین سایت

کد امنیتی :

ورود کاربران
نام کاربری:
رمز عبور :

موضوعات سایت
موضوعات سایت
آمار وبلاگ
» افراد آنلاین : 1
» بازدید امروز : 20
» بازدید دیروز : 0
» هفته گذشته : 24
» ماه گذشته : 34
» سال گذشته : 579
» کل بازدید : 579
» کل مطالب : 94
» نظرات : 0
درباره وبلاگ

مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
آرشيو مطالب
نظر سنجی
چت باکس



پشتیبانی

RSS


POWERED BY
blogmehr.ir
تبلیغات
اعتماد به نفس: عاملي مهم براي بهترين عملكرد ورزشي

وقتي درباره “اوج اجرا” صحبت مي شود، بي درنگ واژه “اطمينان” نيز به زبان مي‌آيد. اطمينان پديده اي غيرقابل مشاهده است كه بسته به چگونگي اجرا، بسرعت در افراد تغيير مي يابد. آيا چنين حالتي براي شما پيش مي آيد؟

اجراي خوب به افزايش اطمينان منجر مي شود؛ اما اجراي ضعيف اطمينان را كم مي كند. بررسي شيوه هايي كه مردم با استفاده از آنها موفقيت يا شكست را ارزشيابي مي‌كنند، يكي از جنبه هاي مهم هر برنامه افزايش و تقويت اطمينان است. براي مثال، اگر باور شما اين است كه فقط در ايامي كه برنده مي شويد، موفق هستيد، امكان رسيدن به موفقيت خود را محدود مي كنيد. شايد از طريق، حتي اعتماد به نفس خود را نيز كاهش دهيد. به همين دليل ما ورزشكاران را تشويق مي كنيم كه براي خود اهداف متعددي در نظر بگيرند تا با رسيدن به يكي از آنها، احساس مثبت موفقيت را تجربه كنند.

آسيب پذيري و شكنندگي اعتماد به نفس ورزشكاران، در ورزشي مانند تيراندازي يا كمان كشي بخوبي نشان داده مي شود؛ زيرا در اين ورزشها، پس از هر شليك يا پرتاب، يك بازخورد فوري وجود دارد. براي مثال، تيزانداز ممكن است قبل از هر شليك كاملاً احساس اطمينان و اعتماد كند؛ اما اگر شليك او شليك بدي باشد، احساس اطمينان و تسلط او ناگهان از بين مي رود و تكليفي كه پيش از اين بسيار ساده مي نمود، حال تقريباً غير ممكن به نظر مي رسد. به اين ترتيب، براي ايجاد سطح معقولي از اعتماد به نفس چه بايد كرد؟ سطحي كه در شرايط مسابقه ثابت بماند.

(وينتر، مارتين، 1379، ص103)

آماده سازي

هيچ چيز نمي تواند جاي يك برنامه چند ماهه آماده سازي منسجم و مطلوب را بگيرد. در طول چنين برنامه اي است كه نقائص شناخته و برطرف، و نقاط قوت، بيشتر تقويت مي شوند.

در برنامه هاي روانشناسي ورزشي ما مكرراً اهميت پيروي از يك برنامه چند ماهه را به ورزشكاران توصيه مي كنيم. اين تاكيد به خاطر آن است كه نگرشها فقط زماني موثر خواهند بود كه در موقعيتهاي گوناگون و به طور منظم تمرين شوند. تقريباً اغلب اوقات اولين نكته اي كه تحت فشار مسابقه از بين مي رود، آخرين مطلبي است كه آموخته شده است.

احساس تسلط و اطمينان به تواناييها از طريق تمرين منظم و آزمون مهارتها در شرايط مسابقه تكامل مي يابد و به همين صورت مي ماند.

يكي از جنبه هاي آماده سازي كه اغلب فراموش مي شود، تمرين شبيه سازي است. تمرين شبيه سازي به معناي شبيه سازي برخي از فشارها، تنشها و پراكنشهايي است كه به طور كليشه‌اي در مسابقات بزرگ وجود دارند. خلق كردن احساس عصبي بودن، يا تجربه احساس اجرا در مقابل جمعيت كثيري از تماشاگران آسان نيست. اما ايجاد موقعيتهاي تمريني كه در آنها وظايف بايد سريعتر انجام شوند، و يا شرايط مشكلتر است، يا همچنين پراكنشها بيشترند، آسان است.

نكات قابل توجه

آيا من در تمريناتم به اندازه كافي تحت فشار قرار مي گيرم؟

آيا من در اجراي كمتر از شرايط دلخواه، پايايي مهارت خود را افزايش مي‌دهم؟

آيا روش جاري تمرينات من تا سرحد ممكن به شرايط مسابقه شباهت دارد؟

آيا كاري بيش از آنچه كه در تمرينات خود انجام مي دهم، وجود دارد كه مرا از نظر ذهني براي مسابقه، بهتر آماده كند؟

(وينتر، مارتين، 1379، ص104)

اعتماد به نفس درمقابل اعتماد به تكليف

برخي از ورزشكاران به منظور احساس خود- ارزشي، به محيط اطراف، عملكرد خود، و مردم اطرافشان بسيار وابسته اند. به زبان ديگر، اعتماد آنها بسته به محيطي كه در آن قرار دارند، يا نقطه نظرات مردم و يا حرفهايي كه مي گويند، و نحوه اجراي ورزشي خودشان تا حد زيادي افزايش يا كاهش مي يابد.

كارآمدترين ورزشكاران كساني هستند كه بدون توجه به گفته هاي ديگران، يا چگونگي پيشرفت اجراي ورزشي خويش، به خود اعتماد دارند. آنها مي توانند بدون از دست دادن اعتماد و اطمينان، يك اجراي بد و ياس ناشي از آن را تحمل كنند.

به وجود آوردن اعتماد به نفس نه ساده است و نه سريع. با اين حال، اعمالي وجود دارند كه شما مي توانيد با انجام آنها تغييرات منفي اطمينان خود را به حداقل برسانيد. برخي از اين اعمال به شرح زير مي باشند:

- با پديده هاي اطرافتان يكي يكي و به نوبت برخورد كنيد.

- يك تصوير ذهني را كاملاً آرام و بدون عجله در ذهن خود مجسم كنيد.

- بر انجام صحيح امورات اساسي تمركز كنيد.

- براي انجام كارها، بهترين تلاش را به خرج دهيد؛ ولي بدانيد كه هميشه جايي براي خطا وجود دارد.

- اين توانايي را به دست آوريد كه تنها قاضي كيفيت اجراي خود باشيد و به ارضاي ديگران فكر كنيد.

- از تجسم مثبت به منظور آماده شدن براي مسابقه استفاده كنيد.

پيشنهادهاي فوق در هر ورزش و براي هر ورزشكار به طور مساوي كاربرد دارند. اين كاربرد از سطح باشگاه تا سطح بين المللي است. انجام آنها در كوتاه مدت به كمي سعي نيازمند است، ولي فوايد آن در دراز مدت بسيار خواهد بود. 

آيا شما براي ارتقاي اجراي خود، مي توانيد آنها را به كار بنديد؟

(وينتر، مارتين، 1379، ص105)

نگرشها و اثراتشان روي اجرا

رونشناس امريكايي، “آلبرت اليس” مفهومي را تكامل بخشيد كه امروزه كاربرد گسترده‌اي دارد. يافته هاي وي بيش از همه به ورزشكاراني مربوط مي شود كه به تكامل حس اطمينان و خود ارزشي علاقه دارند. به عقيده او مردم در گسترش و نگهداري سطح مناسبي از عزت نفس دچار مشكل هستند، زيرا طريقه‌اي كه آنها به دنيا نگاه مي كنند، غير منطقي و يا غير واقعي است. براي مثال، او مي گويد: “ورزشكاران به منظور ارضاي ديگران، با تلاش بيش از حد فشار غير لازمي را به خود وارد مي‌آورند. آنها به اشتباه مي خواهند در هر كاري كه انجام مي دهند، كامل باشند”.

اليس، فهرستي از ده نگرش غير واقعي و مشكل آفرين تهيه كرده است. در اين كتاب، هرچند فقط به چهار نگرش پرداخته شده است، اما همين چهار نگرش در ميان ورزشكاران بسيار عموميت دارد. براي اينكه كاربرد‌آنها را ر ورزش دريابيد، كلمات اصلي نويسنده را با عبارات و اصطلاحات ورزشي عوض كرده ايم. ممكن است در حين مطالعه اين نگرشها گمان كنيد كه آنها اغراق آميزند؛ ولي بايد اذعان كرد كه در عين حال بشدت عموميت دارند.

1. من بايد هر كاري را به طريقي انجام دهم كه هم تاييدم كنند.

بسياري از ورزشكاران بيش از حد به طرز فكر ديگران توجه مي كنند. بديهي است كه ياد گرفتن از واكنشها و مشاهدات ديگران امر مفيدي است. ولي زماني كه انگيزش اصلي كسب تاييد ديگران باشد، ورزشكار هدف غير ممكني را در نظر گرفته است.

نكته قابل توجه

اگر گمان مي كنيد كه تاييد ديگران برايتان خيلي اهميت دارد، اين واقعيت را در نظر داشته باشيد كه ديگران نقطه نظرات خود را دارند. برخي از مردم شما را به خاطر آنچه كه هستيد دوست دارند. برخي ديگر بدون توجه به ويژگيهايتان به شما علاقه نشان نمي دهند. شما نمي توانيد همه مردم را راضي كنيد. با درك اين مسئله احساس آرامش بيشتري مي كنيد و رفتار خود را بيشتر در كنترل مي گيريد.

2. من بايد كاملاً با صلاحيت باشم و هر كاري را بخوبي انجام دهم. بنابراين، نبايد اشتباه كنم و در تمرين و مسابقه هم نبايد از خود ضعفي نشان دهم.

بين خواستن انجام كارها به نحو احسن و تمايل به كامل بودن، تفاوت آشكاري وجود دارد. اگر امور را بخوبي انجام دهيد و براي آن تلاش كنيد، به موفقيت دست خواهيد يافت. با اين نگرش، در مسابقات قابل اعتمادتر عمل خواهيد كرد. در عوض، كساني كه مي خواهند كامل باشند، از ترس مرتكب شدن اشتباه در مسابقات، كمي عصبي مي شوند.

نكته قابل توجه

اگر فردي هستيد كه خود را براي انجام امور غلط سرزنش مي كنيد و نكات مثبت خود را در نظر نمي گيريد، بايد آرام بودن را امتحان كنيد. هر كسي از طريق آزمون و خطا پيشرفت مي كند. انگيزش، راز پيشرفت مداوم است و انگيزش شما زماني اضافه خواهد شد كه به خود اجازه يكي دو اشتباه بدهيد. به عقب برگرديد و از اشتباهات خود درس بگيريد. كار را بهتر انجام دهيد و از ورزش خود لذت ببريد.

3. من همين هستم كه هستم. من اين گونه فكر مي كنم و نمي توانم خود را عوض كنم.

بسياري از ورزشكاران به تغيير شرايط بدني خود مثل سرعت و قدرتشان خوشبين‌تر هستند تا تغيير دادن جنبه‌هاي روانشناختي خود مثل عصبي بودن و يا اعتماد و اطمينان داشتن.

واقعيت اين است كه ما مي توانيم تغييركنيم. ما مي توانيم شيوه تفكر خود را عوض كنيم. ما مي توانيم واكنش خود را نسبت به انتقاد تغيير دهيم. و سرانجام، ما مي توانيم رفتار خود را تحت فشار محيط عوض كنيم.

نكته قابل توجه

فرآيند تغيير با قبول اين واقعيت شروع مي شود كه: “اين ما هستيم كه احساسات خود را خلق مي كنيم و نه ديگران”.

براي مثال، قتي يك تنيس باز شكايت مي كند كه حريف او را مي آزارد، به او كمك كنيد تا درك كند كه اين خود اوست كه چنين احساسي را به وجود مي آورد. به اين ترتيب، ديگر نه مربيان ما را عصباني مي كنند و نه مسئولان مسابقه. حتي جمعيت هم ما را عصباني نمي كند و مردم ما را به هيجان نمي آورند.

در واقع اين ما هستيم كه تاثير پذيري از ديگران را انتخاب مي كنيم. بديهي است كه بسياري از آن احساسات بسيار دروني هستند؛ ولي با كمي تلاش تغيير مي يابند. اگر تشخيص داديد كه اين پيشنهاد براي شما كاربرد دارد، بدانيد كه اولين قدم بزرگ را برداشته ايد.

4. وحشتناك است اگر شرايط آن طور كه انتظار داشتيم، نباشد.

در نظر داشته باشيد كه اغلب شرايط آن طور كه ما گمان مي كنيم، بد نيست.

نكته قابل توجه

زماني كه از بدي شرايط شكايت مي كنيد، از خود بپرسيد كه چگونه مي توانيد از همين شرايط سود ببريد و يا حداقل بهترين اجراي خود را تحت همين شرايط انجام دهيد. يك دعا قديمي مي گويد:

“به من طمانينه‌اي براي پذيرش چيزهايي كه نمي توانم تغييرشان دهم، عطا كن و شهامتي براي تغيير چيزهايي كه مي توانم عوض كنم و خردي كه با آن تفاوت را بدانم”.

شايد با خواندن اين دعا، نقطه نظر منطقي تري از مسابقه به دست آوريد.

(وينتر، مارتين، 1379، ص109)

خلاصه

طرز تفكر ما تاثير عميقي بر اعتماد به نفس ما دارد؛ و آن هم به نوبه خود، اجراي ورزشي ما را متاثر مي كند.

اگر به جنبه هاي مثبت نگرشهايي كه در اين فصل ذكر شده اند، نظر كنيم، تصوير ورزشكاري ظاهر خواهد شد كه از نظر روانشناختي كارآمد است. چنين ورزشكاري خود را براي نگرشها، افكار و احساساتش مسئول مي داند. او به شيوه اي سازنده و منطقي براي بهتر شدن تلاش مي كند. او مي پذيرد كه گاهي ممكن است شكست بخورد و از اين شكست براي آينده درس مي گيرد. او از تاييدات ديگران قدرداني مي‌كند، ولي در واقع اين انتظارات خود او است كه برايش اهميت دارد. او در شرايط سخت تمرين كرده و آموخته است كه چگونه فشار را تحمل كند. 

به اين ترتيب، در شرايط سخت مسابقه هم تحت فشار بيش از حد قرار نمي گيرد. از آنجا كه آماده سازي و مديريت اجراي او تحت كنترل خودش است، اجراي ورزشي يكدست و يكپارچه اي دارد. او براي كنترل چيزهايي كه مي تواند كنترل كند، تلاش مي كند و پذيرفته است كه بعضي از امور در كنترل وي نيست.

ورزشكاري كه در بالا ذكر شد، خودخواه نيست؛ ولي به شيوه ثابتي اعتماد به نفس دارد. اعتماد به نفسي كه از طريق كار شديد، كنترل افكار، نگرشها و رفتار منطقي به دست آمده است.

هماوردجويي در ورزش، فقط برنده شدن در يك رقابت بدني نيست؛ بلكه شامل مهارتهايي مي شود كه در ساير جنبه هاي زندگي نيز مفيد هستند.

شايد بزرگترين مهارت اين باشد كه تواناييهاي خود را باور كنيم.

قرار گرفتن در چهارچوب صحيح ذهن

سالهاي زيادي است كه ورزشكاران ترغيب مي شوند تا از مفهوم تفكر مثبت به منظور آماده كردن خود براي مسابقات سود جويند. در اين رويكرد، ورزشكاران تشويق مي شوند تا درباره خود و درباره تكليفي كه دارند، نگرش مثبت كسب كند و به اين ترتيب، بخت خود را براي اجرايي بهتر افزايش دهند.

در هر ورزش، براي ورزشكاراني كه مي خواهند از قرار گرفتن در چهارچوب صحيح ذهن در مسابقات مطمئن شوند، فنوني وجود دارد. در اين بخش، راههايي كه افكار به وسيله آنها بر اجرا اثر مي گذارند، مورد توجه قرار گرفته است.

(وينتر، مارتين، 1379، ص110)

خودگفتاري

يكي از تمريناتي كه به ورزشكار كمك مي كند تا چگونگي اثرگذاري رويكرد ذهني بر اجراي ورزشي را دريابد، مقايسه اجراي بد با اجراي خوب است. وقتي چنين مقايسه‌اي انجام شد، روشن مي شود كه در نگرش افراد به خودشان اختلافاتي وجود دارد. اين اختلافات در خود گفتاري آنها نيز ديده مي شود.

خودگفتاري نامي است كه به فرآيندهاي تفكر طبيعي كه در ذهن انجام مي شوند، داده شده است. همان گونه كه اين نام اشاره مي كند، خودگفتاري مكالمه‌اي است كه هر كدام از ما به خودمان انجام مي دهيم.

اگر ورزشكاري باور ندارد كه افكار در اجراي ورزشي نقشي كليدي بازي مي‌كند، از او بخواهيد كه تغيير آشكار سطح اجرا در دو مسابقه و يا در يك مسابقه واحد را توضيح دهد. با فرض اينكه سطح آمادگي جسماني را رضايتبخش بدانيم، و با فرض اينكه سطح اجراي مهارت هم تا اين اندازه نوسان ندارد، پس بايد تغييري در روند فكر كردن وجود داشته باشد كه چنين تغييري را در اجرا باعث مي شود.

برخي از نويسندگان مانند “هاريس و هاريس” به وجود رابطه اي محكم بايد خودگفتاري مثبت و دستيابي به اوج اجراي ورزشي عقيده دارند. آنها معتقدند: “اگر شما از عباراتي كه به خود مي گوييد مطلع شويد و آنها را به شيوه مثبت شكل دهيد، كنترل اجرا را به دست گرفته ايد”.

خودگفتاري منفي شامل جملاتي شبيه به جملات زير است:

- با اين اوصاف من نمي توانم خوب بازي كنم.

- ترسيده ام.

- اميدوارم زمين نخورم.

- اگر توپ را بيندازم، چه مي شود؟

هر كسي كه واژه پيشگويي كامبخش را شنيده است، نتيجه چنين افكاري را مي‌داند.

اثر طرز فكر بر اجراي ورزشي در تحقيقي كه “مورگان” انجام داد، بخوبي نشان داده شده است. او به افرادي كه روي دوچرخه ثابت ركاب مي زدند، گفته بود: “مقاومت پدال بتدريج زياد مي شود”.

اين افراد فشار بدني بيشتري را تجربه مي كردند؛ در حالي كه مقاومت پدال افزايش نيافته بود.

محققين ديگر كه اين تحقيقات را دنبال كردند، دريافتند كه اگر به افراد بگويند كه مقاومت پدال رفته رفته كمتر مي شود، آنها فشار بدني كمتري را تجربه مي كنند و به اين ترتيب، اجراي بهتري خواهند داشت.

استفاده از خودگفتاري

براي مطمئن شدن از مثبت بودن خودگفتاري، مراحل زير را دنبال كنيد:

- فهرستي از افكار كه معمولاً در يك مسابقه مهم از ذهن شما مي گذرند، تهيه كنيد.

- افكاري كه شما را مضطرب و نگران مي كنند، شناسايي كنيد.

- افكار ديگري را جانشين آنها كنيد. براي مثال، به جاي “اميدوارم كه توپ را نيندازم”، اين جمله را جانشين كنيد: “اميدوارم كه بتوانم يكياز توپهاي حريف را بگيرم”.

- چند كلمه، عبارت و يا تصوير ذهني كه خود گفتاري مثبت را در شما توسعه مي‌بخشند، انتخاب كنيد.

- از فن توقف افكار كه بعداً در اين فصل گفته خواهد شد، استفاده كنيد. اين فن به شما كمك مي كند تا از جدال با افكار منفي پيشگيري كنيد.

- اهداف و راهبردهاي خود را روشن سازيد و در جهت صحيح نگهداريد.

افكار…… هيجانات

از موضوعهايي كه طي چند سال اخير به طور منظم مورد بحث قرار گرفته، “كنترل هيجاني” است. تنيسورهايي مانند “جان مك انرو” و “ايل ناستاز” زياد ديده ايم كه به خاطر نمايشهاي مضحك خود در زمين بازي، شهرت جهاني پيدا كرده اند.

البته، كنترل هيجاني فراتر از اين است و به مهار خشم و نا اميدي خلاصه نمي شود؛ بلكه ساير هيجانهايي كه اجراي ورزشي را متاثر مي كنند نيز در بر مي گيرد.

گاهي ورزشكاران ادعا مي كنند كه نمي توانند آرام بمانند و يا نمي توانند احساس اعتماد به نفس داشته باشند و يا مانند آن. براي كمك به اين افراد بايد ابتدا به آنها فهماند كه بايد روند حوادثي را كه رخ مي دهند، دريابند و سپس راهي را براي كنترل اين روند پيدا كنند. براي توضيح بيشتر، شكل زير را در نظر مي گيريم كه رابطه ساده بين يك موقعيت، مانند اين مسابقه ورزشي و احساساتي را كه اين مسابقه ورزشي در فرد بر مي انگيزد، نشان مي دهد.

رفتار       هيجان       فكر       موقعيت

نكته كليدي: چگونگي احساس ما را موقعيت تعيين نمي كند. عامل تعيين كننده، شيوه‌اي است كه ما موقعيت را مي بينيم.

براي مثال، ورزشكاري به نام “پيتر” براي تيم انتخاب شده است تا در مسابقات قهرماني جهان شركت جويد. پيتر قبل از شروع مسابقه، نشانه هايي مانند افزيش ضربان قلب، بي قراري، تنش در عضلات شانه و… را از خود نشان ميدهد.

بدن پيتر، او را براي مسابقه آماده مي كند. يكي از عوامل مهم در اجراي ورزشي پيتر اين است كه او از اين علائم چه برداشتي داشته باشد. اگر با خود بگويد: “عالي است. من اين بار كاملاً احساس آمادگي مي كنم”، رفتار مثبت و تكليف- مداري خواهد داشت. ولي اگر با خود بگويد: “اوه نه! من باز هم عصبي هستم. اين كاش اين جا نبودم،”، مضطرب خواهد شد و به انديشه هايي درباره “خود” خواهد پرداخت.

نظر

كمك اصلي به ورزشكار براي تغيير احساس او نسبت به مسابقه اين است كه او درك كند، اين واكنش او نسبت به موقعيت است كه مشكل آفريني مي كند، نه خود موقعيت.

ما آن گونه احساس مي كنيم كه فكر مي كنيم. بنابراين، اگر مي خواهيم شيوه احساسمان را عوض كنيم، بايد شيوه فكر كردنمان را تغيير دهيم.

(وينتر، مارتين، 1379، ص114)

خودانگاره

بسياري از روانشناسان باور دارند كه خودانگاره مهمترين مفهوم در روانشناسي است. گالوي مي گويد: “هيچ عاملي به جر خودانگاره نمي تواند توانايي ما را در ياد گرفتن و اجرا كردن تحت تاثير قرار دهد. بارزترين و بادوام ترين تغييرات توانايي اجراي مهارتهاي ورزشي (و ساير مهارتهاي زندگي) زماني رخ مي دهند كه افراد مفهوم محدودي را كه از خود دارند، گسترش دهند”.

گسترش خودانگاره افراد، هم به درك چگونگي شكل گرفتن اوليه خودانگاره بستگي دارد و هم به تمايل براي تغيير دادن آن.

براي مثال، “گري”، ورزشكار با استعدادي است، ولي به نظر مي رسد كه ديگر نمي‌تواند سطح اجرايي را كه در بازيهاي باشگاهي از خود نشان داده و از آن طريق وارد تيم ملي شده است، تكرار كند. وقتي از او در اين مورد سوال شد، جواب داد: “من عصبي و نگران مي شوم و احساس مي كنم كه براي رقابت در اين سطح شايستگي ندارم”.

همان طور كه ما در اين باره صحبت مي كرديم، گري سه امر مهم را تشخيص داد: 

1. بين مسابقات باشگاهي و ملي تغيير فيزيكي وجود ندارد.

2. انديشه او درباره خود- كه كاملاً غير منطقي بود- دليل عدم توانايي او به خاطر رقابت در سطح تيم ملي بود.

3. كمبود اعتماد به نفس، عصبيت و ويژگيهاي ديگر كه اجراي ضعيف وي به آنها نسبت داده مي شد، در نتيجه انديشه او نسبت به خودش و موقعيتي بود كه او در آن رقابت مي كرد.

زماني كه گري اين سه واقعيت را دريافت، توانست راههاي جديدي براي فكر كردن درباره خود و مسابقه پيدا كند. در نتيجه، اكنون در مسابقات بين المللي بسيار بهتر از گذشته عمل مي كند. براي رسيدن به اين مرحله، او زحمات زيادي كشيد و وقت زيادي صرف كرد؛ ولي سودي كه به دست آورد، يقيناً ارزش آن زحمات را داشت.

دانلود پایان نامه

درباره :
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
برچسب : اعتماد به نفس,
تعداد بازدید : 284
نوشته شده توسط رسول در 1397/6/10 و ساعت 22:11 |
عناوين آخرين مطالب ارسالي
  • روش های پیش بینی ورشکستگی
  • علل گرایش جوانان و نوجوانان شهرستان کاشان به مواد مخدر و راهکارهای مقابله با آن
  • علل گرایش جوانان و نوجوانان کاشان به مواد مخدر(اعتیاد) و راهکارهای مقابله با آن
  • ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان-خرید پایان نامه اماده
  • تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر عملکرد شرکتها در بورس
  • تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر عملکرد شرکتها در بورس
  • تاثیر جو اخلاق سازمانی برمدیریت دانش در سازمان اموراقتصادی و دارایی
  • موانع رشد بانکداری اسلامی در ایران
  • عملکرد مهاربند کمانش ناپذیر و تعیین پارامترهای عملکرد لرزه ای مورد استفاده استاندارد 2800 ایران -متن
  • تحقیق (پایان نامه) : معایب سیستم دادرسی تفتیشی - حقوق متهم در قانون آیین دادرسی کیفری جدید
  • پرش به محتوای اصلیرفتن به نوارابزار درباره وردپرس مد روز 21 بروزرسانی وردپرس, 1 بروزرسانی پوسته 00 د
  • پایان نامه بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر عملکرد -فروش فایل
  • عدالت برون سازمانی-بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر عملکرد
  • دانلود پایان نامه ارشد انواع عدالت در سازمان ها -بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر عملکرد
  • عدالت توزیعی-بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر عملکرد -متن کامل
  • دانلود پایان نامه ارشد: متن کامل در SABZFILE.COM
  • فروش فایل پایان نامه : متن کامل در HOMATEZ.COM -خرید پایان نامه
  • پایان نامه ارشد: بزه دیدگی و بزهکاری زنان
  • پایان نامه ارزیابی عملکرد مهاربند کمانش ناپذیر و تعیین پارامترهای عملکرد لرزه ای مورد استفاده استاند
  • عملکرد مهاربند کمانش ناپذیر و تعیین پارامترهای عملکرد لرزه ای مورد استفاده استاندارد 2800 ایران -متن
  • صفحات دیگر